V posledních letech vznikají stále častěji tendence používat audioknihy ve výuce ve škole a stejně tak je pouštět dětem doma. Rodiče se ale často bojí, jestli jsou audioknihy pro jejich děti vhodné.
Proč? Třeba nejsou dostatečným konkurentem knih a nepomáhají ve vývoji malého čtenáře. Nebo dokonce zabraňují vzniku pouta mezi rodičem a dítětem.
Podívejme se tedy spolu na to, jak to je ve skutečnosti.
Umí naše děti ještě číst?
Věděli jste, že naše děti s v posledních letech ve studii PISA (projekt srovnávající gramotnost patnáctiletých žáků) pravidelně umisťují v oblasti podprůměru?
Tohle šetření umožňuje mezinárodní srovnání studentů, ale je hlavně posouzením efektivity systému vzdělávání a učení v jednotlivých zemích.
Nebudu se babrat ve statistikách, tak jen zmíním, že co se týče čtenářské gramotnosti, čeští studenti se dlouhodobě nacházeli mezi těmi nejhoršími jako podprůměrní. Výsledky z roku 2015 nás už posunuly trochu výš – na úroveň mírně podprůměrnou. Stále ale vůbec nemáme důvod se čímkoli chlubit.
Možná si teď říkáte, co to vůbec ta čtenářská gramotnost je? Dovolte mi tady vložit definici:
Čtenářská gramotnost – porozumění psanému textu, používání psaného textu a přemýšlení o něm za účelem dosažení cílů jedince, rozvoje jeho vědomostí a potenciálu a za účelem aktivní účasti ve společnosti.
Co je na tom pro vás podstatné? Děti neumějí správně číst – špatně chápou text a neumějí s ním dále pracovat.
A teď si říkáte, proč vám to říkám, jak by tomu vůbec mohly pomoci audioknihy, vždyť ty nečteme, ale posloucháme.
Jak pomůžou audioknihy?
Začneme něčím jednoduchým – a řekli byste si, že jde o hloupost, ale je to podstatné – totiž vztahem ke čtení. Tedy spíš nepřítomností tohoto vztahu. Řada dětí si totiž v dnešní době vztah ke knihám neutvoří. A to je základní kámen úrazu.
Vztah ke čtení je něco, co by si dítě mělo budovat doma. Jako velký plusový bod funguje, když čte/poslouchá rodič. Jakmile má ke knihám vztah rodič, dítě často následuje. Rodič je přeci jen jeho vzorem.
A v tuhle chvíli nejde o to, jestli knihy čtete očima, nebo posloucháte ušima. Poslech může mít naopak mnohem lepší vliv i vzhledem k tomu, že s ním můžete začít ještě předtím, než se děti naučí číst. A taky je to možná emotivnější zážitek.
Poslech audioknih skýtá velký počet výhod pro vývoj vaší ratolesti. Nedocenitelným jsou hlavně v období předškolního věku, ale jsou samozřejmě skvělým kamarádem na celý život.
Už dříve jsme si spolu ujasnili (tedy já psala, vy jste souhlasili), že poslouchání je ve skutečnosti čtení, jen při jiném vnímání textu.
Z čehož vyplývá i to, že audioknihy poskytují podobné benefity jako knihy – na dítě v předškolním věku se dnes soustředím hlavně proto, že v této době ještě není samostatným čtenářem. Audioknihy jsou pro něj jedinou cestou k získání těchto výhod (v kombinaci s předčítáním nahlas).
O jakých výhodách se bavíme?
Stejně jako čtení knih rozvíjí i poslech představivost vašich dětí, poslech navíc mysli dává skvělý prostor a klid na to, aby člověk zavřel oči a do detailu si představil popisované prostředí. Navíc v době, kdy děti ještě nemohou číst samy, jim nabízí šanci objevit nové světy, k nimž by jinak neměly přístup.
Jednou z největších výhod je samozřejmě rozvoj slovní zásoby. Díky poslechu se děti také učí chápat strukturu vět a samotného vyprávění, což jim následně pomáhá v tom, aby samy dokázaly lépe vyjadřovat své myšlenky.
Když už je řeč o myšlenkách, poslech audioknih mimo jiné také rozvíjí schopnost kritického myšlení. Děti se nevědomky snaží analyzovat příběh, zkoumat jeho význam a poselství. Díky tomu se vlastně učí kriticky hodnotit obsah, což se jim bude hodit i v praktickém životě (např. Až se budou v budoucnu potřebovat rozhodovat o pravidosti zpráv z médií.)
Poslouchání audioknihy pomáhá i s učením nápodobou – díky poslechu mají děti vzor dobrého přednesu, který jim potom pomáhá budovat ten jejich.
Během poslechu si děti třídí informace, učí se s nimi pracovat a stejně tak se učí udržet pozornost. To je pro ně jednodušší i díky tomu, že audiokniha dokáže téměř vyřadit okolní vjemy a vlastně odstranit problémové situace, které jinak při snaze číst vznikají (např. v případě dětí s poruchami pozornosti).
V neposlední řadě jsou audioknihy výborným společníkem v představení podstatných témat zábavnou formou. Mám tím na mysli závažná témata různých životních problémů včetně nemocí, ale i začleňování menšin, apod. Dítě v předškolním věku si buduje ponětí o tom, co je ve světě běžné na základě toho, s čím se setkává. Díky audioknihám se může setkat s tématy, na něž by jinak ani nepřišla řeč. Navíc je to nenásilnou a zábavnou formou.
A nakonec, studie prokazují, že děti, které před školou pravidelně poslouchaly audioknihy (nebo si četly nahlas s rodiči), se mnohem rychleji učí samostatně číst a rychleji rozvíjejí gramotnost.
Je to hlavně proto, že se už před školou seznamují s textem i jeho strukturou a učí se ho nějakým způsobem vnímat. A na této zkušenosti pak už jednodušeji stavějí.
Výhody jsou jasné, ale co vztah s rodiči?
Na mnohých webových stránkách a v článcích o čtenářské gramotnosti se dočtete o výhodách audioknih – pokročili jsme tak, že jsme schopní uznat jednoznačné výhody audioknih.
Ale na těch stejných místech najdete i velká varování ohledně toho, abyste dětem nepouštěli audioknihy místo společného čtení, protože tím přicházíte o cenné pouto, které se mezi vámi během čtení buduje.
Věc se má takhle. Pokud rodič předčítá dítěti, je to většinou pro dítě doba, kterou si později spojuje s pocitem radosti, lásky a bezpečí. Sdílený zážitek opravdu vytváří pouto. Nikdo ale neříká, že poslech tuhle šanci úplně vymaže.
Zaprvé, můžete poslouchat s dětmi. Ano, nebylo by dobré jim každý den před spaním pustit audioknihu a jít se dívat na televizi. Ale pokud pouštíte audioknihy, neznamená to automaticky, že s dítětem netrávíte čas. Vždyť můžete poslouchat spolu.
Rodinné výlety autem můžou být mnohem větší zábavou – všichni posloucháte audioknihu společně a jako každé další umělecké dílo dává taková audiokniha prostor k diskusi. Rodiče mohou využít šance, aby trochu podpořili myšlení dětí a jiné výhody plynoucí z poslechu.
A zadruhé, pokud posloucháte audioknihy, nemusí to být každý večer. Aktivity můžete střídat. Tím také přispíváte dítěti, protože mu poskytujete větší množství vypravěčů, od kterých se může nápodobou učit.
Pár slov na závěr
Pokud chcete, aby vaše děti rozuměly textům i knihám a byly schopné samostatně vyvozovat závěry, trénujte to s nimi už před školou. A se školou nepřestávejte – poslech audioknih pomáhá rozvíjet schopnost práce s textem, představivost, kritické myšlení. V případě společného poslechu pomáhá i tvořit váš vztah a budovat vašim dětem vzpomínky plné radosti a bezpečí, ke kterým se budou rády vracet.
V době, kdy se ze všech stran skloňuje to, jak moc naše děti nečtou, jsou audioknihy jednoduchým pomocníkem na cestě nahoru – alespoň do průměrných výsledků ve srovnání s ostatními národy. Ale nebuďme tak málo ambiciózní, naše děti mají na víc. Jen jim v tom musíme trochu pomoci.
Snaží se starat o to, aby vůbec lidi věděli, že nějaký Audiolibrix existuje. Ve volném čase ale před lidmi utíká do Kosmíru nebo Ketterdamu. Hlavně se jí neptejte na Brandona Sandersona, pokud nemáte alespoň hodinu volného času. Večery nejraději tráví stalkováním Marka Mansona, Ryana Holidaye, nebo Toma Bilyeu. A často se jí zdá, že se kamarádí s Ryanem Reynoldsem a Blake Lively. Jednou snad…
Latest posts by Petra Schultze
(see all)
V posledních letech vznikají stále častěji tendence používat audioknihy ve výuce ve škole a stejně tak je pouštět dětem doma. Rodiče se ale často bojí, jestli jsou audioknihy pro jejich děti vhodné.
Proč? Třeba nejsou dostatečným konkurentem knih a nepomáhají ve vývoji malého čtenáře. Nebo dokonce zabraňují vzniku pouta mezi rodičem a dítětem.
Podívejme se tedy spolu na to, jak to je ve skutečnosti.
Umí naše děti ještě číst?
Věděli jste, že naše děti s v posledních letech ve studii PISA (projekt srovnávající gramotnost patnáctiletých žáků) pravidelně umisťují v oblasti podprůměru?
Tohle šetření umožňuje mezinárodní srovnání studentů, ale je hlavně posouzením efektivity systému vzdělávání a učení v jednotlivých zemích.
Nebudu se babrat ve statistikách, tak jen zmíním, že co se týče čtenářské gramotnosti, čeští studenti se dlouhodobě nacházeli mezi těmi nejhoršími jako podprůměrní. Výsledky z roku 2015 nás už posunuly trochu výš – na úroveň mírně podprůměrnou. Stále ale vůbec nemáme důvod se čímkoli chlubit.
Možná si teď říkáte, co to vůbec ta čtenářská gramotnost je? Dovolte mi tady vložit definici:
Čtenářská gramotnost – porozumění psanému textu, používání psaného textu a přemýšlení o něm za účelem dosažení cílů jedince, rozvoje jeho vědomostí a potenciálu a za účelem aktivní účasti ve společnosti.
Co je na tom pro vás podstatné? Děti neumějí správně číst – špatně chápou text a neumějí s ním dále pracovat.
A teď si říkáte, proč vám to říkám, jak by tomu vůbec mohly pomoci audioknihy, vždyť ty nečteme, ale posloucháme.
Jak pomůžou audioknihy?
Začneme něčím jednoduchým – a řekli byste si, že jde o hloupost, ale je to podstatné – totiž vztahem ke čtení. Tedy spíš nepřítomností tohoto vztahu. Řada dětí si totiž v dnešní době vztah ke knihám neutvoří. A to je základní kámen úrazu.
Vztah ke čtení je něco, co by si dítě mělo budovat doma. Jako velký plusový bod funguje, když čte/poslouchá rodič. Jakmile má ke knihám vztah rodič, dítě často následuje. Rodič je přeci jen jeho vzorem.
A v tuhle chvíli nejde o to, jestli knihy čtete očima, nebo posloucháte ušima. Poslech může mít naopak mnohem lepší vliv i vzhledem k tomu, že s ním můžete začít ještě předtím, než se děti naučí číst. A taky je to možná emotivnější zážitek.
Poslech audioknih skýtá velký počet výhod pro vývoj vaší ratolesti. Nedocenitelným jsou hlavně v období předškolního věku, ale jsou samozřejmě skvělým kamarádem na celý život.
Už dříve jsme si spolu ujasnili (tedy já psala, vy jste souhlasili), že poslouchání je ve skutečnosti čtení, jen při jiném vnímání textu.
Z čehož vyplývá i to, že audioknihy poskytují podobné benefity jako knihy – na dítě v předškolním věku se dnes soustředím hlavně proto, že v této době ještě není samostatným čtenářem. Audioknihy jsou pro něj jedinou cestou k získání těchto výhod (v kombinaci s předčítáním nahlas).
O jakých výhodách se bavíme?
Stejně jako čtení knih rozvíjí i poslech představivost vašich dětí, poslech navíc mysli dává skvělý prostor a klid na to, aby člověk zavřel oči a do detailu si představil popisované prostředí. Navíc v době, kdy děti ještě nemohou číst samy, jim nabízí šanci objevit nové světy, k nimž by jinak neměly přístup.
Jednou z největších výhod je samozřejmě rozvoj slovní zásoby. Díky poslechu se děti také učí chápat strukturu vět a samotného vyprávění, což jim následně pomáhá v tom, aby samy dokázaly lépe vyjadřovat své myšlenky.
Když už je řeč o myšlenkách, poslech audioknih mimo jiné také rozvíjí schopnost kritického myšlení. Děti se nevědomky snaží analyzovat příběh, zkoumat jeho význam a poselství. Díky tomu se vlastně učí kriticky hodnotit obsah, což se jim bude hodit i v praktickém životě (např. Až se budou v budoucnu potřebovat rozhodovat o pravidosti zpráv z médií.)
Poslouchání audioknihy pomáhá i s učením nápodobou – díky poslechu mají děti vzor dobrého přednesu, který jim potom pomáhá budovat ten jejich.
Během poslechu si děti třídí informace, učí se s nimi pracovat a stejně tak se učí udržet pozornost. To je pro ně jednodušší i díky tomu, že audiokniha dokáže téměř vyřadit okolní vjemy a vlastně odstranit problémové situace, které jinak při snaze číst vznikají (např. v případě dětí s poruchami pozornosti).
V neposlední řadě jsou audioknihy výborným společníkem v představení podstatných témat zábavnou formou. Mám tím na mysli závažná témata různých životních problémů včetně nemocí, ale i začleňování menšin, apod. Dítě v předškolním věku si buduje ponětí o tom, co je ve světě běžné na základě toho, s čím se setkává. Díky audioknihám se může setkat s tématy, na něž by jinak ani nepřišla řeč. Navíc je to nenásilnou a zábavnou formou.
A nakonec, studie prokazují, že děti, které před školou pravidelně poslouchaly audioknihy (nebo si četly nahlas s rodiči), se mnohem rychleji učí samostatně číst a rychleji rozvíjejí gramotnost.
Je to hlavně proto, že se už před školou seznamují s textem i jeho strukturou a učí se ho nějakým způsobem vnímat. A na této zkušenosti pak už jednodušeji stavějí.
Výhody jsou jasné, ale co vztah s rodiči?
Na mnohých webových stránkách a v článcích o čtenářské gramotnosti se dočtete o výhodách audioknih – pokročili jsme tak, že jsme schopní uznat jednoznačné výhody audioknih.
Ale na těch stejných místech najdete i velká varování ohledně toho, abyste dětem nepouštěli audioknihy místo společného čtení, protože tím přicházíte o cenné pouto, které se mezi vámi během čtení buduje.
Věc se má takhle. Pokud rodič předčítá dítěti, je to většinou pro dítě doba, kterou si později spojuje s pocitem radosti, lásky a bezpečí. Sdílený zážitek opravdu vytváří pouto. Nikdo ale neříká, že poslech tuhle šanci úplně vymaže.
Zaprvé, můžete poslouchat s dětmi. Ano, nebylo by dobré jim každý den před spaním pustit audioknihu a jít se dívat na televizi. Ale pokud pouštíte audioknihy, neznamená to automaticky, že s dítětem netrávíte čas. Vždyť můžete poslouchat spolu.
Rodinné výlety autem můžou být mnohem větší zábavou – všichni posloucháte audioknihu společně a jako každé další umělecké dílo dává taková audiokniha prostor k diskusi. Rodiče mohou využít šance, aby trochu podpořili myšlení dětí a jiné výhody plynoucí z poslechu.
A zadruhé, pokud posloucháte audioknihy, nemusí to být každý večer. Aktivity můžete střídat. Tím také přispíváte dítěti, protože mu poskytujete větší množství vypravěčů, od kterých se může nápodobou učit.
Pár slov na závěr
Pokud chcete, aby vaše děti rozuměly textům i knihám a byly schopné samostatně vyvozovat závěry, trénujte to s nimi už před školou. A se školou nepřestávejte – poslech audioknih pomáhá rozvíjet schopnost práce s textem, představivost, kritické myšlení. V případě společného poslechu pomáhá i tvořit váš vztah a budovat vašim dětem vzpomínky plné radosti a bezpečí, ke kterým se budou rády vracet.
V době, kdy se ze všech stran skloňuje to, jak moc naše děti nečtou, jsou audioknihy jednoduchým pomocníkem na cestě nahoru – alespoň do průměrných výsledků ve srovnání s ostatními národy. Ale nebuďme tak málo ambiciózní, naše děti mají na víc. Jen jim v tom musíme trochu pomoci.
Sdílej článek
Nejnovější články
Velký audioknižní průzkum 2024
Audioknižní experiment: vybrali jsme nejlepší audioknihy z oblíbených žánrů
Velký audioknižní průzkum 2023