Co je to podcast?

Podcast je jedním z těch slov, které dnešní společnost často skloňuje. A zároveň pro mnohé i slovem, u kterého předstíráme, že rozhodně víme, o co jde. Já se přiznám bez mučení, že před pár lety to byla i má situace. Všichni kolem mě mluvili o podcastech a mně nebylo vůbec jasné, o čem je řeč. Tak jsem kývala a usmívala se… však to znáte.

Abyste se něčemu přesně takovému mohli vyhnout, mým dnešním úkolem je podcasty představit a do konce článku zaručit, že v nich budete mít jasno i vy. Na rozdíl od Karla Gotta totiž u nás pořád představení potřebují.

Tak co to jsou ty podcasty?

Na Wikipedii se dočteme, že jde o zvukový záznam na internetu, který se dá stáhnout a poslouchat zdarma. Dál se ještě povídá, že slovo podcast vzniklo spojením slov iPod a broadcast. MP3 přehrávač od Applu stál u začátku úspěchů podcastů a broadcast je vysílání (rozhlasu, televize, prostě informací). Podcasty vlastně takové vysílání jsou. Jak si je ale můžete představit?

Podcast [podkást] je jako takový seriál, který můžete poslouchat online a zdarma. Dal by se přirovnat i k rádiu, jen s tím rozdílem, že v rádiu si obsah nevybíráte vy. U podcastu ano.

Podcast je tedy audio pořad na pokračování – většinou vychází týdně, měsíčně nebo jako naše Audinovinky jednou za čtrnáct dní. Některé vycházejí dokonce několikrát denně.

Podcasty nemají žádná určená pravidla, existují jen hranice, která většina lidí tvořící zvukové show dodržuje.

Oficiální délka takového podcastu stanovena také není. I když drtivá většina z producentů vychází z toho, že chtějí doplnit váš den a zabavit vás. Čím delší by tedy byly, tím menší by byla jejich šance, že u nich vydržíte.

Takže jako u každého správného seriálu můžete v průměru čekat délku 30 – 60 minut. Závisí to na autorovi podcastu. Čímž se dostáváme k další podstatné části – kdo za podcasty stojí.

 

Koho to vlastně posloucháte?

Odpověď je jednoduchá i složitá – podcasty totiž může tvořit kdokoli.

Podobně jako si může kdokoli založit svůj blog a psát myšlenky a články na témata všeho druhu, může kdokoli natáčet podcast. Takže podcast je ve své podstatě takový audio blog. S tím, že většinou má nějaké spojující téma.

Pokud se někdo rozhodne tvořit podcast, potřebuje opravdu jen nějaký obsah, prostor pro nahrávání a publikaci. Ten proces je možná jen o kousíček složitější než vedení blogu, možná jsou i na stejné úrovni.

Zpravidla se do podcastů pouštějí lidé, kteří mají co říct k tomu či onomu tématu. Lidé, kteří mají nadšení pro věc a chtějí se o něj dělit. Z většiny jde taky o lidi, kteří mají s daným tématem zkušenosti a opravdu možnost vás v jeho rámci nějakým způsobem obohatit.

Podcast je pro jeho tvůrce možností vyjádřit svůj názor, ale zároveň i předávat své znalosti, informovat, nebo prostě jen bavit. Pokud se někdo rozhodne tvořit podcast, platí, že má pro danou věc nadšení. Z toho potom plyne i kvalita obsahu. Ne nadarmo se totiž říká, že když něco děláte s láskou a nasazením, na finálním produktu je to poznat.

Pro vás je tedy poslech podcastu jednak cestou k informacím a zábavě, ale i možností seznámit se s osobností autora z jiného úhlu. Spousta tvůrců totiž využívá více platforem – ať už je to blog nebo sociální sítě. Ale v mluvené formě máte možnost trochu více nahlédnout pod pokličku toho, kým jsou.

Oproti psaní je to formát uvolněnější, podobně jako je seriál.

Forma podcastu je taky na autorovi. Ale čím víc si jich poslechnete, zjistíte, že zpravidla je těch tvůrců více. Je totiž mnohem jednodušší založit takový audio pořad na interakci mezi dvěma nebo více členy. Aby mohl mít jeden člověk sám o sobě úspěšný podcast, musí to být opravdu schopný a charismatický jedinec.

Více členů navíc umožňuje více pohledů na jednu věc a celá řada podcastů je založená na rozhovorech a diskusi, díky čemuž se i lépe poslouchají.

 

Podcasty vs. rádio

Nabízí se otázka, v čem se vůbec liší podcast od rádia?

Je to přeci audio pořad, který si někde pouštíte. Tak to zní přesně jako rádio. A něco s ním společného má, ale jsou tu zásadní rozdíly.

 

Podcasty si vybíráte sami.

Neplatí čas, kdy jsou vysílány a vy k nim máte přístup. Můžete je poslouchat kdykoli. Jak to vyhovuje vám.

Sednete do auta a rovnou si pustíte, co chcete poslouchat. Místo toho, abyste ladili rádio ve snaze najít něco vyhovujícího a zjistili, že jste mezitím stihli dojet do cílové stanice a nic si nestihli poslechnout.

 

Podcasty jsou uvolněnější.

Rozhlas a rádio jsou super, ale nebudeme si lhát, jejich moderátoři mají určité restrikce a nikdy nebudou moci vyjádřit svůj názor naplno. Při poslechu podcastů funguje přátelštější atmosféra a zároveň máte pocit, že jste si s jejich tvůrci tak trochu bližší. Nehledě na fakt, že mají širší záběr. A to mě přivádí k dalšímu bodu.

 

Podcasty nejdou po ušlapané cestě.

Rádio je synonymem pro mainstream. Bude hrát těch 5 písniček, co mají mít rádi všichni… až do chvíle, kdy už je pod hrozbou propíchnutí ušních bubínků nikdy nebudete chtít slyšet.

Zmiňovaná témata pořadů mluveného slova jsou vybírána tak, aby zaujala co nejširší publikum (Vzpomínáte si na slovo broadcast? Broad znamená široký…). Protože síla je v počtu posluchačů.

Podcasty mají oproti tomu úplně jiný cíl. V žádném případě jim nejde o zachycení co nejširšího publika. Právě naopak.

Soustředí se na úzké zájmové skupiny a v tom je i jejich kouzlo. Jak jsem už psala výše, autoři jsou většinou nadšenci pro věc, a tak např. podcast o cyklistice točí člověk, který se o cyklistiku zajímá. A naprosto logicky si takový podcast nebude pouštět někdo, kdo se o téma absolutně nezajímá. To by jeho autor ani nechtěl. Točí se zájmem pro věc a točí pro lidi, jako je on sám. Lidi, kteří se zajímají a kteří třeba dlouho hledali nějaké další spřízněné duše.

 

Podcasty mají široký tematický záběr.

Jde od technologických novinek přes politiku až k počítačovým hrám. Existují podcasty jen o meditaci, literatuře, hudbě, filmu, rybaření, cyklistice, cestování na motorce, zdravém jídle, výchově dětí, kávě, vědě i spiritualitě.

Existují rozhovory s inspirativními osbnostmi různých oborů, rozhovory a polemiky na témata, která by se do mainstreamových médií těžko vlezla (ať už jsou okrajová nebo pobuřují)… Ten pomyslný podcastový švédský stůl by se do jedné místnosti rozhodně nevešel.

 

Podcasty jako zábavná cesta k lepšímu já

V posledních letech se rozmáhá i trend využívat podcasty jako možnost zlepšení. Ať už chcete o čemkoli získat víc informací, rozvíjet se a posouvat se na své cestě, poučit se a najít inspiraci, podcasty vás podrží.

Díky jejich délce se k nim navíc obrací čím dál tím více lidí. Podobně jako každý večer zapínají tisíce lidí televize, aby se podívaly na další díl seriálu nebo na zprávy. Mnozí používají podcasty ke zlepšování a hlavně díky nim produktivně využívají období dne, která by jinak byla hluchá.

Každý totiž ve svém denním programu máte činnosti, které dělat musíte, ale ve skutečnosti na ně nepotřebujete žádnou mozkovou kapacitu – ranní hygiena, cesta do práce/školy, uklízení, vaření…

Díky své délce, informativnosti a hlavně zábavnosti jsou podcasty ideálním společníkem, který vám tyhle jinak nudné činnosti doplní a třeba vás přiměje se na ně i těšit.

Já například občas při uklízení poslouchám podcasty jako Na volné noze nebo Proti proudu, a tak mám pocit, že získávám to nejlepší z obou světů. Stihnu uklidit, co je třeba, ale zároveň ten čas ještě zužitkuju k získání nových informací, učení a inspiraci.

 

Kde můžete podcasty poslouchat?

Poslouchat můžete na jakémkoli zařízení, které má přístup k internetu.

Jako první ale musíte nějaké podcasty najít. K tomu účelu slouží katalogy podcastů, které vás nechají prohledávat všechny podcasty na základě kategorií nebo oblíbenosti.

Jako jeden z takových celosvětových katalogů slouží iTunes. Tenhle program vám zároveň umožní si podcasty i přehrát a odebírat. Pokud jde ale o české a slovenské podcasty, jejich vyhledání není v tomto katalogu úplně nejhlehčí.

I proto jsme se rozhodli vám to ulehčit a pomoci vám najít si cestu k zajímavým podcastům. Na našem webu teď najdete jediný kompletní katalog českých a slovenských podcastů na našem trhu.

Trend podcastů hýbě světem a před několika lety dorazil i k nám. Od té doby jejich počet rostě a my věříme, že i vzhledem k uspěchané době mají před sebou podcasty ještě zářnou budoucnost. A tak i tvůrců a témat bude u nás přibývat.

V současné chvíli je v katalogu přes 400 českých a slovenských podcastů. Takže už teď je z čeho vybírat. Což můžete udělat rovnou na webu, kde můžete i poslouchat. Pokud preferujete poslech na mobilním zařízení, žádný problém. Katalog a možnost přehrávání totiž máte i v naší mobilní aplikaci.

Co se týče dalších aplikací a platforem, přes které se dokážete dostat i ke světovým podcastům, ty nejlepší jsme zmínili v 59. díle našeho vlastního podcastu, Audinovinky. Tento díl jsme věnovali podcastům jako takovým, takže pokud se teprve chystáte někde začít, zkuste si pustit ten náš a dozvědět se o podcastech něco dalšího. V jeho závěru navíc poskytujeme tipy na zajímavé podcasty, které byste si podle nás měli poslechnout.

Protože jsou podcasty jako takové seriály, platí, že budete chtít vědět, kdy vychází další díl. A přesně pro ten účel slouží odběr podcastů. Pokud si například najdete nějaký, který vás baví, můžete se přihlásit k jeho odběru. V takovém případě nebudete muset pořád kontrolovat, jestli náhodou nevyšel další díl. Dostanete o tom informaci a uvidíte ho vždycky jako první.

 

Abychom si to shrnuli, aneb pár slov na závěr

Podcasty se v dnešní době stávají jedním z nejoblíbenějších způsobů konzumace vybraného obsahu.

V jejich prospěch mluví široký záběr témat, na která by se žádná rozhlasová stanice nezmohla, ale i vysoká informační hodnota v kombinaci s přátelskostí a zábavou.

Poskytují zároveň možnost kombinace s jinými činnostmi a stanou se tak vaším nedocenitelným společníkem, který vám pomůže a zároveň vám zlepší den.

Teď je řada na vás – posloucháte podcasty? Chystáte se k jejich poslechu? Pokud už nějaké posloucháte, napište nám do komentářů tipy, třeba k nim přitáhnete další posluchače a můžeme se vzájemně inspirovat.